Fizik 102

Genel Fizik II (Elektromanyetizma)

DERS TANIMI & PROGRAMI

Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Ramazan Aydın, Doç. Dr. Hüseyin Oymak, Doç. Dr. Yasemin Saraç, Doç. Dr. Filiz Korkmaz Özkan, Doç. Dr. Mehmet Işık

Araştırma Görevlileri: Dr. Bilge Can Yıldız Karakul, Dr. Yakup Pekön, Duygu Lale Tuna, Onur Durhan, Işınsu Kahraman (part time)

Web sayfası: http://physics.atilim.edu.tr/

Dersin dili: İngilizce

Dersin Amacı: Bu dersin başlıca amacı, matematiğe dayalı elektrik ve manyetizmanın temel ilkeleri ışığında, matematik, fizik ve mühendislik bilimleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymak ve fiziğin temel ilkelerini mühendislik alanlarına uygulamaktır.   

Dersin Kazanımları:

1) İlgili mühendislik dallarının daha iyi anlaşılmasını sağlamak üzere, elektrik ve manyetizma problemlerinin çözümünü ve uygulamasını anlamak.

2) Elektrik konularının kavramsal olarak anlaşılmasını ve mühendislik problemlerine uygulamasını kavramak.

3) Temel bilimler ve mühendislik bilimlerinin ilkelerini entegre etmek ve ortak uygulamalarını ortaya koymak.

4) Öğrencilerin problem çözme becerilerini ve motivasyonlarını artırmak.

5) Mühendsilik öğrencilerine elektrik ve manyetizma ve ilgili mühendislik bilimleri arasında kavramsal ilişki kurmak için temel  mühendislik konularına  bir giriş sağlamak.  Ders saatleri: 3 saat-ders saati + 3 saat-laboratuvar uygulamaları

Ders kredisi: 4 (3,2,0)

Kaynaklar:

Ders Kitabı:

  • Principles of Physics by Halliday, Resnick, and Walker (9th  Edition), John Wiley (2011)

Yardımcı kaynaklar:

  • Physics for Scientists & Engineers by Giancoli (4th Edition), Pearson – Prentice Hall (2009)
  • Physics for Scientists and Engineers by Knight (2nd Edition), Pearson – Addison Wesley (2008)
  • Physics for Scientists and Engineers by Jewett and Serway (8th Edition), Brooks / Cole Cengage Learning (2010)
  • University Physics by Bauer and Westfall, McGraw – Hill  (2011)
  • Sears and Zemansky’s University Physics by Young and Freedman (12th Edition), Pearson – Addison Wesley (2008)

Dersin İçeriği:

  1. Elekrik Yükü
  2. Elektrik Alanı
  3. Gauss Kanunu
  4. Elektrik Potansiyel
  5. Kapasitans; Akım ve Direnç
  6. Devreler; Manyetik Alan
  7. Akımdan Kaynaklanan Manyetik Alan
  8. İndüksiyon ve İndüktans

 

HAFTALIK DERS PROGRAMI VE  ÖĞRENCİLERİN OKUYACAĞI SAYFALAR 

 

 

Hafta

 

Konular

Ders Öncesinde Okunacak Sayfalar

1

 Elektrik Yükü

Young and Freedman, S. 709-716

2

Elektrik Alanı

Halliday and Resnick, S. 562-571

Young and Freedman, S.  721-733

3

 Gausss’ Kanunu

Young and Freedmann, S. 750-761

4

 Gauss’ Kanunu (devamı.)

 Elektrik Potansiyel

Young and Freedmann, S.  629-638

5

 Elektrik Potansiyel (devamı)

Young and Freedmann, S. 629-638

6

 Kapasitans

Halliday and Resnick, S. 657-666

Serway, Pages 710-720

7

Kapasitans (devamı)

 Akım ve Direnç 

Serway, S. 720-725

Halliday and Resnick, S.  683-692

8

 Akım ve Direnç (devamı)

Young and Freedman, S.  847-857

9

 Devreler

Halliday and Resnick, S.  707-715

10

Devreler (devamı)

Serway, S.  742-755

11

 Manyetik Alan

Halliday and Resnick, S. 736-745

12

Akımdan Kaynaklanan Manyetik Alan

Halliday and Resnick, S. 765-772

13

Akımdan Kaynaklanan Manyetik Alan (devamı)

Halliday and Resnick, S. 793-810

Young and Freedman, S. 1030-1045

14

İndüksiyon ve İndüktans 

Young and Freedman, S.  1045-1049

Halliday and Resnick, S. 805-812

 

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

DÖNEM İÇİ ÇALIŞMALAR

QUANTITY

PERCENTAGE

Ara Sınavlar

        2

       70

Laboratuar + Yoklama

         1

       30

Ödevler

         -

        -

TOPLAM

          3

      100

DÖNEM İÇİ ÇALIŞMALARIN TOPLAM NOTA KATKISI 

          3

         70

FİNAL SINAVININ TOPLAM NOTA KATKISI 

          1

         30

TOPLAM

           4

        100

 

 DERS ÖĞRETİSİ VE DERS PROGRAMI ARASINDAKİ BAĞINTI 

No

Program Yetkinliği

Değerlendirme

1

2

3

4

5

1

Genel Fizik Kavramlarını Anlama, Açıklama ve Kullanma Becerisi

       

X

2

Evrende egemen olan kuralları anlamak için öğrencilerin temel fizik bilgilerini geliştirmek.

     

X

 

3

Bir problemi analiz etmek ve mühendislik bilimlerinde uygulamak için gerekli olanları anlama becerisi.

   

X

   

4

Muhtelif alanlarda öğrencinin çözülmemiş bir problemi çözme yeteneğini  ve becerisini artırmak. 

     

X

 

5

Farklı alanlara yönelebilmeye  temel oluşturmak üzere matematik ve temel bilimlerde geniş bir background vermek.       

         

6

Genel fizik bilgisinin mühendislik alanlarına etkin uygulama yeteneği.

         

 

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlikler      

Miktar

Süre (Saat)

Toplam İş Yükü

Ders Süresi (Sınav haftaları dahil: 16 x toplam ders saatleri, laboratuar saatleri dahil değildir

16

3

48

Derslik dışı öğrenim (önhazırlık çalışmaları ve laboratuaralar)

14

6

84

Ödevler          

3

4

12

Ara Sınavlar

2

15

30

Final Sınavı

1

20

20

Toplam İş Yükü

   

194

Toplam İş Yükü/ 30

   

6.47

Dersin AKTS Kredisi

   

6.0

       

 

Laboratuvar Kuralları

  • Deneye katılmayan öğrenci deneyden 0 notunu alır.
  • Her laboratuvar dersinin ilk 10 dakikasında kuiz yapılır, eğer öğrenci bu sürede laboratuvarda değilse kuizden 0 alır.
  • Telafi laboratuvar dersini alabilmek için Üniversite Senatosundan onaylı sağlık raporu almak gerekmektedir.
  • Laboratuvara 15 dakika ya da daha fazla geç gelindiğinde öğrenci kabul edilmez.
  • 20 puan üzerinden 12 alan öğrenciler laboratuvardan geçerler, bunu sağlayamama durumunda öğrenci, hem laboratuvardan hem de dersten başarısız olur.
  • Laboratuvar esnasında yeme içme ve sigara içme yasaktır.
  • Laboratuvar kitabı ve bilimsel hesap makinesi getirme zorunludur. Cep telefonları hesap makinesi yerine kullanılamaz.
  • Cep telefonu kullanımı acil durumlar dışında yasaktır.
  • Laboratuvar notları iki haftada bir we sayfasından duyurulur.
  • Yukarıdaki kurallara uymayan öğrenciler laboratuvardan ve dersten başarısız olurlar.

Laboratuvar Değerlendirmesi:

  • 5 puan kuiz
  • 15 puan Lab raporu